Бонус-малус - най-рано в края на 2013

car1Бонус-малус системата за диференцирано плащане на задължителната застраховка за шофьорите „Гражданска отговорност” ще може да заработи чак в края на 2013 г. Причината е, че все още не са приети необходимите промени в Кодекса за застраховането. Това каза Борислав Богоев, зам.-председател на Комисията за финансов надзор (КФН) при откриването на изложба по повод 130 години от началото на застрахователното дело в България.

Все още не са приети необходимите промени в Кодекса за застраховането и затова не са издадени подзаконовите актове, с които системата да заработи официално. Промените ще станат факт най-рано през първото тримесечие на следващата година. Между 6 и 8 месеца след това ще може да заработи и самата бонус-малус система, поясни зам.-председателят на КФН. Промените в законодателството закъснявали, защото се подготвяла европейска директива, която също трябва да залегне в кодекса. Тя е свързана с изискванията за платежоспособност на застрахователите.

Предложението за въвеждане на диференцирано плащане по „Гражданска отговорност” беше внесено за разглеждане в парламента с промени в Кодекса за застраховането още през миналата година. Тогава обаче депутатите отхвърлиха целия проект заради текста, който предвиждаше шофьорите да плащат на една вноска премията по задължителната полица. Сега са подготвени нови текстове, които предстои да бъдат внесени за разглеждане в парламента.

От застрахователния бранш още през миналата година предложиха модел, по който може да работи системата за диференцирано плащане на „Гражданска отговорност”. Според него цената на застраховката ще се определя на базата на коефициент. Той ще зависи от два критерия. Единият е свързан с това дали с автомобила е била причинена катастрофа, или не. Вторият пък ще се определя от точките, които шофьорите имат в талоните си. Според идеята коефициент 1 ще имат водачите, които не заслужават нито отстъпка, нито оскъпяване на цената на полицата. Ако цената на „Гражданска отговорност” е 200 лева, а коефициентът на шофьора е 0,9, той ще получи 10% отстъпка от цената. Ако коефициентът му обаче е 1,5, той ще плаща с 50% по-скъпо.

Междувременно Борислав Богоев обясни още, че в рамките на близо две години задължителната застраховка „Гражданска отговорност” е поскъпнала с 20%. Една от причините за скока в цената е, че застрахователите са знаели отдавна за двойното увеличение на лимитите при обезщетенията по задължителната полица, което влезе в сила през юни. Така те предварително са го калкулирали в цената на застраховката. Затова и след влизане в сила на новите лимити нямаше ръст в цените. Според заетите в бранша обаче поскъпване се очаква и в края на годината.